PočetnaSoftverKorisniUdaljeno spajanje na računala

Udaljeno spajanje na računala


Spajanje sa jednog računala na drugo preko Interneta može biti jako komplicirano ako to pokušate napraviti sa lošim alatima. S druge strane, možete koristiti i provjerene alate koji će vam riješiti ovaj problem, te vam dati još veliki broj dodatnih mogućnosti

Ako koristite samo jedno računalo u svom svakodnevnom radu, tada se vrlo vjerojatno niste previše puta susreli sa servisima i aplikacijama koje služe isključivo za spajanje na druga računala. No, ako radite u uredu i koristite računalo na poslu i doma u privatno vrijeme, tada vrlo vjerojatno jeste. I to vjerojatno nakon što se neku važnu datoteku zaboravili ponijeti doma, a niste se mogli vratiti na posao po nju. Tada su vam se ovakvi servisi činili idealnima. U praksi i jesu. Servisi i aplikacija za udaljeno spajanje prvenstveno imaju svrhu da vi sa jedne lokacije obavite posao na drugoj lokaciji ili da si putem Interneta dohvatite one podatke koji vam trebaju. Zato smo i rekli da je su idealni kada zaboravite ponijeti doma određene podatke. S ovim servisima se jednostavno spojite sa svog računala na ono u uredu i uzmete si što trebate. Osim za posao, ove alate možete koristiti i za neke druge aktivnosti. U tom duhu, mi smo pogledali što se nudi na tržištu, koji servisi su najbolji, kako rade, koje su im prednosti i mane …

Piše: Boris Plavljanić

Udaljeni pristup

U bližoj povijesti se pojam „udaljeni pristup“ (engl. Remote access) koristio za spajanje djelatnika na mrežu kompanije putem dial-up tehnologije, odnosno pristupali su određenim resursima preko telefonske linije. To je bilo prije više od 10-ak godina. Zahvaljujući napretku tehnologije, danas je udaljeno spajanje na računalo mnogo lakše i brže, a da ne govorimo o svim dodanim mogućnostima i prednostima koje ovaj koncept nudi. I prije nego se dotaknemo servisa i aplikacija, moramo vas upozoriti na jednu stvar. Treba razlikovati 2 koncepta kod udaljenog spajanja na određenu lokaciju. Do nedavno, virtualne privatne mreže (VPN) su bili jedini način da pristupite datotekama na poslu – ako uzmemo u obzir da ste im htjeli pristupiti. Ali VPN vam nije omogućavao da dohvatite podatke sa tvrdog diska svoga računala. Mogli ste doći samo do onih podataka koji su bili spremljeni na mrežnim uređajima jer vam je VPN davao pristup lokalnoj mreži. „Remote login“ (hrv. „Udaljeni ulaz“) je zapravo koncept putem kojeg dobivate kontrolu nad udaljenim računalom i njegovim resursima i putem određenog softvera možete pristupiti svim podacima na tvrdom disku. Udaljeno računalo (host) daje pristup računalu koje se spaja na njega i dopušta mu da vidi sadržaj njegovog diska te da njime upravlja. Ta komunikacija također ide preko Interneta, ali preko specifičnih protokola. Neki od tih protokola su: ARD (Apple Remote Desktop), ALP (Appliance Link Protocol), ICA (Indepentend Computing Architecture), PCoIP (PC-over-IP), RDP (Remote Desktop Protocol), RFB (Remote Buffer Protocol) i mnogi drugi.

Ukratko rečeno, komunikacija ide od jednog računala do drugog preko javne mreže, Interneta, ali se pri tome stvara sigurnosni tunel preko kojeg se prenose podaci uz pomoć nabrojanih protokola. Taj dio priče vas ne treba previše brinuti, osim ako se ne bavite tim područjem IT-a. Puno je važnije da određeni servisi brzo i dobro rade i da ta uspostavljena veza ne puca prečesto.

Prednosti i mane ovog koncepta

Pitanje je koje su prednosti, a koje mane ovog koncepta. Ono što mi vidimo kao prednosti udaljenog spajanja na druga računala su:
– Pojačana produktivnost – Osoba koja koristi ove servise može raditi od kuće, iz hotela ili iz bilo kojeg mjesta na kojem ima pristup Internetu. Ovim načinom ćete lako doći do svih dokumenata i podataka, pa čak i aplikacija koje vam trebaju da biste odradili svoj posao.

Pitanje je samo da li želite u slobodno vrijeme raditi doma. Vjerojatno je odgovor ne, no ponekad nemate izbora.

– Pojačana zarada – Nadovezujemo se na točku jedan. U branšama gdje radite sa korisnicima, ponekad je ključno da klijentima odmah odgovorite na email poruku ili da im dostavite određene podatke. Ponavljamo, ako ste kod kuće, to vjerojatno nećete moći napraviti. Ali ako imate pristup računalu u uredu, tada nema nikakvih prepreka da se posao ne obavi.

– Posao bez ureda – Mnoge kompanije, pogotovo u Americi, imaju novi koncept rada. U tom konceptu veći dio zaposlenika ne mora dolaziti na posao. Na taj način se smanjuju operativni troškovi (troškovi prijevoza, električne struje, potrebne opreme …), a osoba i dalje radi i zarađuje plaću. Samo što radi od doma i može raditi kad god želi. Ako treba kakve podatke sa računala/servera, samo se spoji – ne moramo govoriti da su većinom serveri upaljeni 24/7. Također, ponekad postoje situacije da se osoba odseli iz jednog grada u drugi. Prije, ako niste mogli putovati dobili ste otkaz. Ovako možete i dalje raditi.

– Eliminacija sinkronizacije – Postoje razni softveri kao što je VIceVersa koji služe za sinkronizaciju dva ili više računala, particija ili određenih mapa. Takav softver se često koristi i za sinkronizaciju privatnog računala i onog poslovnog iz razloga koji smo već naveli – da biste mogli raditi doma. Tu sinkronizaciju ste mogli napraviti jedino preko VPN mreže, no to je funkcioniralo. Ovako ste to eliminirali i doma imate svoje podatke i sve što vam treba, a na poslovnom računalo ono što vam je potrebno za posao.

– Kolaboracija – Često se servisi za udaljeno spajanje na računalo koriste za kolaboraciju među suradnicima. Posebice oni komercijalni alati koji imaju u sebi ugrađene alate za to. Vjerujemo da takve situacije nisu baš česte, no kada dođe vrijeme da nekoliko ljudi radi zajedno, najčešće nastaju problemi. Ovako se jedan dio tih problema može eliminirati.

– „Popravljanje“ računala – Danas mnoge IT kompanije nude uslugu popravljanja i održavanja operativnih sustava i računala. No, problem nastaje kada vas u isto vrijeme zove nekoliko klijenata da nešto ne mogu napraviti. Pitanje je što je vama lakše napraviti? Fizički otići do njih i vidjeti u čemu je problem ili se spojiti udaljeno na računalo i dijagnosticirati kvar? Ovo je posebice korisno kada je riječ o neznanju one osobe koja vas zove, pa joj vi riješite problem u dvije minute. Odlaskom na teren izgubili biste možda i sat ili dva.
Osim ovih prednosti, postoje naravno i mane kod korištenja servisa i softvera za udaljeno spajanje, kao što su:

– Lag – Korištenje tuđeg računala putem mreže je sporo. Odnosno dosta sporije od računala koje „normalno“ koristite. Na to utječu spori prijenos informacija od jednog računala do drugog, spori upload zbog kojeg vam kasni slika, pucanje veze …

– Sigurnost – Nisu svi servisi sigurni i postoji šansa da vam netko „upadne“ u komunikacijski kanal. Ukoliko se stvara sigurnosni tunel od jedne strane do druge – super. Ako ne, onda je najbolje ne prenositi jako osjetljive podatke sa računala na računalo. Naravno, situacije da vam netko presretne komunikaciju su iznimno rijetko, no nisu nemoguće.

– Obaveza – ne uživaju sve osobe raditi od doma, nakon što su odradile svoju smjenu od osam sati. Nažalost, stvarnost je drugačija i mnoge forme „guraju“ ovakve softvere baš iz tog razloga. Ako ništa drugo, od kuće ćete napraviti možda manje važan posao ali ćete ga napraviti. I to je poanta.

– Dodatni softver i hardver – ponekad je za korištenje ovih servisa potreban dodatni hardver, ali prije svega softver. To je najčešće VPN mreža, možda neki dodatni malo bolji firewall radi sigurnosti i slično.

No, usprkos nedostacima, nama se ovi servisi sviđaju, pa pogledajmo što se nudi na tržištu i koji servisi su najbolji za korištenje.

TeamViewer

Definitivno najbolji alat/servis je TeamViewer za kojeg ste sigurno čuli. Mala aplikacija koja će vam uzeti svega par MB na računalu, a omogućiti mnogo toga. Za razliku od LogMeIn-a, servisa kojeg ćemo spomenuti u ovom tekstu, TeamViewer je potpuno besplatan za osobnu upotrebu. Odnosno, možete ga koristiti za spajanje na pojedinačna računala, ukoliko imate šifru onog računala na koji se želite spojiti. Tu šifru dobijete kada pokrenete program i služi upravo tome – da se druga osoba može spojiti na vaše računalo. Nas je TeamViewer oduševio svojom jednostavnošću i jednostavnim grafičkim sučeljem, te vrhunskim mogućnostima. Nažalost, za te naprednije mogućnosti morate kupiti licencu. Ako ju odlučite kupiti dobiti ćete slijedeće:

– Poslovni profil – Koristi se najčešće u kompanijama jer stvarate jedan poslovni profil na koji dodajete korisnike. Ti korisnici se onda mogu spajati na sva računala koja su dodana u taj profil, te svi imaju jednak pristup tim računalima. Iako, administrator (onaj tko upravlja tim poslovnim profilom) može pojedinim korisnicima zabraniti da pristupaju i da uopće vide pojedina računala. No ovo je vrlo korisno onim kompanijama koje rade sa mnogo korisnika jer si mogu postaviti konekcije na sva računala i praktički svima upravljati sa jednog mjesta. Čak i instalirati novi softver i slično.

– Sortiranje, grupiranje i slično – Sva računala koja imate dodana na svoj profil, bio on privatni ili poslovni, možete sortirati i grupirati, preimenovati kako želite … Ukoliko se radi o poslovnom profilu, tada možete dozvoliti da se na određene grupe računala spajaju određeni korisnici, a određeni ne, te im možete dati još neke uvjete. Sve se to radi preko user-friendly administratorske konzole koja se nalazi u TeamVieweru.

– Spajanje preko web preglednika – Kod besplatne inačice TV-a možete se spajati na druga računala samo preko klijentske aplikacije. Odnosno morate imati aplikaciju TeamViewer na svom računalu ili tabletu, dok se kod komercijalne varijante možete spajati i preko web preglednika. To je odlično jer se možete spojiti na određeno računalo sa bilo koje lokacije na svijetu bez potrebe da nešto pokrećete, instalirate i slično.

– Automatsko vođenje logova – TeamViewer automatski bilježi sva spajanja, dužinu sesije, pa čak i neke druge segmente koji vam mogu biti važni za poslovanje. U svakom trenutku možete dobiti listu spajanja na određena računala, s kojih računala je to spajanje bilo … što je idealno za fakturiranje na kraju mjeseca. Ne morate voditi nikakve dodatne bilješke i nitko vam ne može to naplaćeno vrijeme osporiti.

– ITBrain – Super dodatak koji TeamViewer ima je ITBrain. Riječ je o dodatku koji vama, kao administratoru sustava, omogućuje da nadzirete sva računala s kojima ste povezani preko ove aplikacije. Ali ne na jedan loš način, nego imate uvid u nove komponente na računalu ako su ugrađene, imate uvid u stanje diska (slobodan/zauzet prostor), uvid u temperature komponenti i slično. Nijedan od ovih podataka nije kompromitirajući za jednu od strana u toj komunikaciji, a može biti indikator kada nešto ne radi kako bi trebalo.

Naravno da ovo nije sve, no ovo su segmenti koje smo izdvojili kao najbolje. Svakako preporučamo da probate ovaj alat – nećete ostati razočarani.

LogMeIn

Drugi vrlo popularan servis je LogMeIn, ali kao što smo rekli nije besplatan. To je ujedno i jedan od razloga zašto ovaj servis nije popularan kod „običnih“ korisnika, nego se isključivo koristi u poslovne svrhe. Iako, možete probati trial od 30 dana, s time da se limitirani u određenim segmentima kao što su duljina sesije sa drugim računalom, sporiji protok podataka i slično, ali s druge strane možete isprobati sve vitalne funkcije servisa. Sve u svemu, sasvim solidan trial koji će vam dati realnu sliku servisa. Što on može, a što ne može? Pa rekli bismo da je vrlo sličan TeamVieweru, ali ima nekih dodataka s kojima odskače od spomenutog softvera i ostatka konkurencije. Već u startu je drugačiji jer nudi tri verzije servisa: Pro, Central i Rescue. Svaka od ovih verzija ima svoju namjenu i svoju „publiku“.

Pro je standardna verzija koja se plaća i radi ono osnovno – dopušta vam udaljeno spajanje na računala, koja možete sortirati u grupe i slično. Već smo sve rekli kod TeamViewera pa ne želimo ponavljati isto, iako ćemo reći da i ovdje imate Pro varijantu za osobnu upotrebu i za poslovnu (poslovni profil). Centralni profil je kao i Pro, ali sa određenim dodacima. Namijenjen je administratorima koji žele sa jednog mjesta upravljati sa računalima sa više lokacija. To može biti čak i unutar jedne kompanije, ali je mnogo lakše sjediti za jednim računalom i upravljati svima, nego ići fizički od jednog do drugog. Za razliku od TeamViewera, LogMeIn nudi nešto bolje alate za to. Prvo, imate mnogo bolji uvid u stanje računala na koji ste spojeni. Tj. Možete imati uvid u stanje više računala i za to imate utility alat koji će vam pokazati koliko se koristi CPU, memorija, koji softveri su pokrenuti, a koji ne, upozoriti vas na neke kritične komponente ili softver koji bi mogli uzrokovati kvar i slično. Nadalje, putem LogMeIn-a i alata One2Many možete instalirati softver, distribuirati podatke, pokretati skripte i slično na više računala u isto vrijeme. Ne moramo ni govoriti koliko je ovo korisno. Nadalje, tu je još i mogućnost ažuriranja operativnog sustava na daljinu, ispis raznih izvješća za jedno ili više računala, administratorska konzola za upravljanje konekcijama … I za kraj ostaje još Rescue verzija koja je specifična po tome što vam daje najbolje performanse i mogućnost instaliranja LogMeIn-a na sve moguće operativne sustave i uređaje.

Rescue verzija se spaja na malo bolje servere od LogMeIn-a (gdje je manje zagušenje) i daje vam veći bandwidth. U praksi to znači da se možete sa bilo koje dvije lokacije na svijetu spojiti u manje od 30 sekundi. Vrlo pohvalno jer drugim alatima i servisima treba preko minute da bi se veza uspostavila i da bi bila relativno stabilna. Što se tiče instaliranja na druge OS-ove, LogMeIn radi na Windowsima, Mac OS X-u, Linuxu, Androidu …

GoToMyPC

I za kraj smo ostavili najpopularniji servis, odnosno najbolji servis koji trenutačno možete kupiti. Iza imena „GoToMyPC“ krije se izvanredni softver koji je postavio određene standarde i ostali servisi ga pokušavaju slijediti, no ne ide to baš tako lako. Kao prvo, riječ je o iznimno skupom alatu (cca. 200 dolara/1 godina/1 licenca), no za te novce dobijete punu uslugu. Kao prvo, nudi sve ono što i ostali servisi – možete ga koristiti preko aplikacije ili web preglednika (bez obzira koji je to – IE, Firefox, Opera, Chrome …), možete ga instalirati i koristiti sa svih operativnih sustava (Windows, Mac, Linux, Solaris, FreeBSD …), zahtjeva minimalnu konfiguraciju i mjesto na disku, te koristi sigurnosne tunele za spajanje od jednog računala do drugog pri čemu je sva komunikacija kriptirana sa AES 128-bitnom zaštitom. Ipak, kao ključne mogućnosti, izdvojili bismo:

– Maksimalna sigurnost – za razliku od mnogih servisa koji imaju određene sigurnosne mehanizme, niti jedan nema kao GoToMyPC. Svaki bit koji prođe kroz komunikacijski kanal je šifriran, koristi se end-to-end autentifikacija, te se pod haubom kriju još neki mehanizmi koji sprečavaju „upad“ treće osobe. Čak postoji i mehanizam koji će prekinuti vezu ukoliko dođe do takvog scenarija.

– Laka instalacija – Vrlo moćne alate najčešće nije moguće brzo instalirati i koristiti bez konfiguriranja. GoToMyPC možete instalirati i početi koristiti za manje od dvije minute, a sve postavke će već biti namještene tako da vam bude ugodno koristiti ovaj softver/servis, a da zaštita bude na razini.

– Pristup sa mobilnih uređaja – Bez obzira da li koristite računalo, tablet (Android ili iOS), mobitel … možete instalirati GoToMyPC i koristiti ga bez ikakvih limita. Sve što vam treba je Internet veza sa pristojnom brzinom slanja i skidanja. Sve ostalo je nevažno.

– Prijenos podataka – Prijenos podataka je iznimno lagan, samo što u početku imate par sekundi „kašnjenja“. Razlog tome je on-the-fly kriptiranje podataka kako bi podaci nesmetano došli na svoje odredište. Ako želite, možete isključiti kriptiranje podataka, no mi vam to ne preporučujemo.

– Copy/Paste – Jeste li kod korištenja ovih servisa primijetili da ne možete kopirati određeni tekst sa svog računala i zalijepiti ga na drugo računalo? Možda se čini trivijalno, no nije. GoToMyPC je riješio taj problem i bez problema možete vršiti spomenutu radnju.

– Podrška za više monitora – Ponekad ćete se spajati na neko udaljeno računalo koje koristi više monitora. Danas je to uobičajena praksa u IT-u. No, većina softvera vam može prikazati samo sadržaj jednog monitora. GoToMyPC nema to ograničenje, pa se bez problema možete prebacivati sa jednog monitora na drugi. Bez obzira da li netko ima dva, tri, četiri … monitora. Ne postoji granica.

– Udaljeno printanje – Sa GoToMyPC-jem možete slati dokumente na udaljeno računalo i tamo ih isprintati ukoliko je na to računalo spojen printer. Inače, kada ova opcija ne postoji, morate dokument prenijeti na udaljeno računalo, otvoriti ga, te pritisnuti tipku „print“, odabrati printer i tako dalje. GoToMyPC je zaobišao to i nudi vam direktno printanje na udaljenom printeru.

– „Guest invite“ – Sa GoToMyPC-jem možete dati pristup računalu i nekome tko nema ovaj softver iako je taj pristup privremen. Svejedno, korisna opcija kada vam brzo treba pomoć, a nitko u vašoj blizini ga ne može riješiti.

– Izvješća i ostalo – Mnogo je još razloga zašto biste trebali razmisliti o ovom softveru. Jedan od tih razloga su i mnogobrojna izvješća koja možete ispisati. To mogu biti duljine sesija, konekcije (s kojeg računala ste se spajali na koje računalo), koliki je bio protok podataka i slično. Vrlo korisno, ponavljamo, ako radite s klijentima i ovi podaci vam mogu biti osnova za pisanje faktura.

To je to što se tiče najpopularnijih softvera za udaljeno spajanje. Postoje još neki softveri, no ne nude ništa posebno u odnosu na ove pa ih nećemo ni spominjati. Iako, spomenuti ćemo da u zadnje vrijeme ima sve više i više mobilnih aplikacija koje služe za udaljeno spajanje na računala. No, većinom se te aplikacije koriste za osobnu upotrebu i dohvaćanje osobnih podataka sa računala, kontroliranje skidanja torrenta na računalu. Gašenje računala i tako dalje. U svakom slučaju, nadamo se da ste shvatili koliko su u osobnom, ali i poslovnom svijetu, ovakvi softverski paketi dobrodošli i korisni.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular